Perspektiver fra vores CEO
Hos zooplus mener vi, at vores kærlighed til vores kæledyr bør give os en grund til at fejre hver dag. Vores 1.200 kolleger brænder derfor ikke kun for at give kæledyrene den bedst mulige pleje, men også for at beskytte den planet, de lever på, og støtte de mennesker, der tager sig af dem. Af denne grund har vi gjort socialt og miljømæssigt ansvar til en central del af vores mission. Fra indkøb af miljøvenlige produkter til implementering af mere energieffektive metoder og støtte til de lokalsamfund, hvor vi opererer: Vi mener, at den eneste vej frem er at tage holistisk vare på dyr, mennesker og vores planet.
Med zooplus Pawprint 2023 ønsker vi at give et overblik over vores handlinger og vores succeser inden for dyrevelfærd, miljøbeskyttelse, mangfoldighed og lige muligheder. Vi ønsker at vise, hvor vi har sat et positivt aftryk og drevet forandring for en bedre fremtid, og hvor vi har arbejdet for at minimere vores poteaftryk af samme grund.
Som stolt medlem af Pet Sustainability Coalition siden 2022 har zooplus forpligtet sig til at implementere bæredygtige forretningsmetoder, der minimerer vores indvirkning på miljøet og de samfund, hvor vi opererer. Vi mener, at bæredygtighed er en vigtig del af en succesfuld forretningsstrategi, og vi er stolte af at vise, hvordan vi tager skridt mod en mere bæredygtig fremtid for vores kunder og de kæledyr, de elsker.
Steffen Schüller, direktionen
Vi er et stolt medlem af Pet Sustainability Coalition

Fejring af dyrekærlighed - 365 dage om året
Elsk dit kæledyr, og overlad resten til os.
Takket være vores dybdegående ekspertise, forskellige færdigheder og omfattende netværk kan vi give dig enestående pleje og sikre, at dit kæledyr altid er i de bedste hænder.

+11 millioner
Mere end 11 millioner kæledyrsejere har valgt zooplus som deres betroede partner til alle deres kæledyrs behov. Vi mener, at vi sidste år bragte glæde og lykke til mere end 7 millioner katte, næsten 4 millioner hunde og utallige gnavere, fugle, fisk og heste.

30 lande
Gennem vores 40 onlinebutikker opfylder vi behovene hos vores pelsede venner i 30 forskellige europæiske lande. Fra Grækenland til Norge og fra Portugal til Rumænien - vi sørger for, at der bliver passet godt på dine kæledyr overalt.

24 år
Siden vores begyndelse i 1999 har vi opnået mere end to årtiers erfaring inden for onlinehandel og kæledyrsartikler. Denne omfattende viden gør os i stand til løbende at drive innovation og gøre kæledyr glade hver dag.

16.000 produkter
I 2023 udvidede vi vores produktsortiment betydeligt til i alt mere end 16.000 artikler til hunde, katte, gnavere, fugle, fisk og heste. Uanset om du er på udkig efter foder, godbidder, legetøj, tilbehør eller kosttilskud, finder du det, du leder efter, hos zooplus.

900 kæledyr
Ud over vores 1.200 passionerede teammedlemmer er vi glade for at kunne tælle omkring 900 dyremedlemmer i vores familie. Det inkluderer vores mere end 100 kontorhunde, som bringer et smil frem på vores læber hver dag.
Engagement i kæledyr og mennesker
Vores målrettede engagement i at hjælpe udsatte dyr og mennesker gjorde det muligt for os at donere mere end 1,6 millioner euro til velgørenhed i 2023.

zoopoints
Vores loyalitetsprogram zoopoints gør det muligt for vores kunder at yde et direkte bidrag til dyrevelfærd ved at donere loyalitetspoint til dyreinternater og dyrevelfærdsorganisationer. Takket være den utrolige støtte fra vores kunder er der blevet doneret mere end 1,2 millioner euro til omkring 125 forskellige organisationer.

zoolove
Med vores zoolove-brand har vi endnu en gang forpligtet os meget eksplicit til det fælles bedste ved at donere 10% af vores omsætning til dyrevelfærdsorganisationer. I 2023 støttede vi over 50 dyreinternater i hele Europa, herunder specialiserede organisationer som redningscentre for pindsvin og kommunale dyreinternater.

Velgørenhedsarrangementer
Vi gav ikke kun en hjælpende hånd på World Animal Day, men hjalp også forskellige velgørende organisationer efter de ødelæggende jordskælv i Tyrkiet og Syrien. I alt støttede vi disse og andre sociale projekter med mere end 100.000 euro på kort sigt.

Donationer i naturalier
I 2023 støttede vi også lokale dyreinternater med direkte donationer af foder, snacks, legetøj og andet tilbehør til kæledyr for at gøre livet lidt bedre for de lokale dyr. Alene vores italienske lager bidrog med over 60 tons af sådanne donationer sidste år.
Vores teams har demonstreret deres sociale engagement gennem forskellige frivillige opgaver, hvor de villigt har givet deres tid, energi og enorme dedikation.

Støtte til dyreinternater
Vi investerede en masse tid og kræfter i 4 besøg på internatet, hvad enten det var rengøring af voliererne, beskæring af træerne i haven eller luftning af internatets hunde. Og selvfølgelig holdt vi kæledyrene med selskab på stedet, mens de stadig ventede på deres fremtidige hjem.

Sponsorering af velgørenhedsarrangementer
Vi udtrykker også vores kærlighed til dyr ved at støtte forskellige kæledyrsarrangementer. Vores sponsorat i Budapest bragte for eksempel stor glæde til mange firbenede venner, fordi de kunne nyde vores velsmagende snacks og interessante legetøj.

Andre velgørende formål
Vores sociale engagement strækker sig ikke kun til dyreinternater, men også til projekter, der ikke primært er relateret til kæledyr: Sidste år arbejdede vi f.eks. frivilligt på dagcentret for hjemløse "das Stern" i Wien og deltog i Røde Kors' bloddonationer i Madrid.

Velgørenhedsløb og fundraising-kampagner
Vores teams deltog i 5 velgørenhedsløb i løbet af 2023, hvor 34 kolleger løb mere end 200 kilometer for en god sag. Krakow-teamet indsamlede yderligere støtte ved at deltage i en velgørenhedskoncert og en auktion.
For et sundt miljø
Dekarbonisering
Vi har en holistisk tilgang til at reducere vores CO2-fodaftryk ved at måle det i detaljer, reducere udledninger inden for alle områder af vores forretningsaktiviteter og kompensere for udledninger gennem klimabeskyttelsesprojekter.

1. registrering af emissioner
Vi måler vores CO2-fodaftryk i henhold til standarderne i Greenhouse Gas Protocol, hvilket giver os en klar forståelse af vores emissionsfokus. Over 95% af vores udledninger kommer fra vores forsyningskæde, hovedsageligt fra fremstilling og transport af de produkter, vi sælger.¹

2. reducere emissioner
Ved at optimere vores leveringsruter kunne vi spare over 1.200 tons CO2. Vi skiftede også til et topmoderne, energieffektivt datacenter i 2023. Og 8 ud af 10 af vores kontorer er allerede forsynet med 100 % vedvarende energi - et afgørende skridt i retning af at reducere udledningen.

3. kompensere for udledninger
Vi deltager i forskellige frivillige klimabeskyttelsesprojekter for at undgå og eliminere CO2 på verdensplan for at kompensere for vores udledninger. Ved at investere i 4 forskellige projekter kompenserer vi for mere end 16.000 tons CO2 i 2023. Hele vores projektportefølje er tilgængelig online.²
¹ Den seneste beregning er baseret på år 2022.
² Du kan finde hele vores projektportefølje online her.
Cirkulær økonomi
I online detailhandel er den cirkulære økonomi en nøglefaktor i bæredygtig forretningspraksis. Vi reducerer vores økologiske fodaftryk ved at reducere brugen af materialer og ved at genbruge og genanvende materialer. Det gør det muligt for os at undgå spild og samtidig bevare begrænsede ressourcer.

1. reducere
Brugen af innovative teknologier i vores lagerlogistik har hjulpet os med at reducere mængden af emballagemateriale, der kræves pr. pakke, betydeligt. For eksempel har vi reduceret brugen af tape med 15% og brugen af fyldmateriale med mere end 20%.

2. Genbrug
Med en returrate på mindre end 1% er antallet af returneringer til vores lagre meget lavt. Vi tjekker de returnerede varer omhyggeligt og renoverer dem, når det er muligt, for at give dem et nyt liv. Af samme grund fik vi sidste år renoveret 375 bærbare computere til genbrug uden for zooplus.

3. Genanvend
I dag er 95% af vores forsendelseskasser og 100% af vores fyldmateriale allerede fremstillet af fuldt genanvendte materialer. Siden 2023 har vi også brugt en ny type tape til vores pakker, som er fremstillet af 85% genanvendte PET-flasker. Og vi har introduceret genanvendelig emballage til produkter fra vores egne mærker Wolf of Wilderness og Wild Freedom.
Fortaler for mangfoldighed og inklusion
Hos zooplus er vi overbeviste om, at en mangfoldig arbejdsstyrke med forskellige baggrunde og perspektiver fremmer en kultur af kreativitet og innovation. Derfor lægger vi stor vægt på at skabe et inkluderende miljø for alle.
Levende mangfoldighed

Vi er meget stolte af allerede at have et afbalanceret forhold mellem kvinder og mænd i vores arbejdsstyrke: 50 % af vores medarbejdere er kvinder. Den stærke tilstedeværelse af kvinder i lederstillinger hos zooplus, med en samlet andel på 40 %, er også et bevis på vores engagement i lige muligheder.
Vi lægger også stor vægt på kulturel mangfoldighed, da vores 1.200 medarbejdere repræsenterer 74 forskellige nationaliteter.
zoofemme for ligestilling mellem kønnene

Vores interne initiativ til fremme af kvinder zoofemme arbejder hårdt på at styrke ligestillingen mellem kønnene ud over status quo.
Med stor passion og frivilligt engagement fra zoofemmes grundlæggere og ambassadører opnåede gruppen imponerende resultater i 2023. I alt 8 forskellige arrangementer blev afholdt med stor succes, f.eks. netværksarrangementer, videreuddannelsesprogrammer specifikt for kvinder, inspirerende foredrag af fremtrædende kvindelige ledere og deltagelse i jobmessen herCAREER.
Pride i zoo for LGBTQ-rettigheder

Vores medarbejderdrevne interne LGBTQ-netværk, Pride in the zoo, arbejder hårdt for at fremme LGBTQ-rettigheder. Teamet har organiseret forskellige arrangementer på vores kontorer for at fremme inklusion og understrege vigtigheden af mangfoldighed.
Derudover samarbejder vi med LGBTQ-organisationer som Hosi Vienna og har implementeret en stærk antidiskriminationspolitik internt for at sikre et sikkert og indbydende miljø for alle.
Translated with DeepL.com (free version)
Handl bæredygtigt, tænk fremtidsorienteret
Vi har mange planer for de kommende år, og vi starter med konsekvent at fortsætte vores støtte til dyrevelfærdsorganisationer, som er hjørnestenen i vores bæredygtighedsindsats.
Ud over vores stærke engagement i dyrevelfærd ønsker vi at lægge endnu mere vægt på at fremme et mangfoldigt og inkluderende miljø, hvor alle kan føle sig værdsat og respekteret.
For at leve op til vores ansvar over for miljøet er vi begyndt at evaluere CO2-reduktionsmål, der er i overensstemmelse med Paris-aftalen, for yderligere at fremme vores dekarboniseringsindsats. Dette omfatter også en udvidelse af vedvarende energi, effektivitetsforbedringer inden for IT og logistik samt en udvidelse af cirkulær praksis i vores forsendelsesemballage.
Både dekarbonisering og den cirkulære økonomi spiller også en vigtig rolle i udvidelsen af vores sortiment af bæredygtige produkter - fra plantebaseret kattegrus, vegetarisk mad og snacks til legetøj lavet af genbrugsmaterialer.
Vi er overbeviste om, at vi sammen kan have en positiv indvirkning på verden - til gavn for dyr, mennesker og miljøet.
